Goedemorgen meneer De Vries, hoe is het met u vandaag? Heeft u goed geslapen?” Verzorgende IG Lenie zit achter de laptop op kantoor, meneer De Vries thuis aan tafel met de tablet van Compaan. “Heeft u uw medicatie al genomen?” Op afstand kijkt Lenie mee, terwijl meneer De Vries zijn medicijnen uit de Medido pakt.
Zorg op maat
“Voor steeds meer cliënten in de thuiszorg zetten we beeldzorg in”, legt verpleegkundige Ellen uit. “Met een speciaal team bieden we zorg, begeleiding en ondersteuning aan mensen thuis, maar dan via een beeldscherm. We begeleiden mensen bijvoorbeeld bij het innemen van hun medicatie. Ook ondersteunen we bij de dagstructuur en dagelijkse verzorging.”
“Vooraf had ik wel wat twijfels”, bekent Ellen. “Ik dacht: wordt de zorg zo niet onpersoonlijker? Maar ik merkte al snel: je hebt een ander contact, via beeld, maar nét zo persoonlijk.” “En de cliënten zijn heel enthousiast”, vervolgt Lenie. “Bijvoorbeeld een mevrouw die vooraf dacht: kan ik dit wel, met zo’n tablet? Maar de Compaan werkt heel makkelijk. En ze doet het geweldig! Elke avond zit ze klaar voor de zorg en een praatje.” “We krijgen steeds meer cliënten” Het beeldzorgteam van Kennemerhart is zeven dagen actief, zowel ’s ochtends als ’s avonds. “We krijgen steeds meer cliënten. Sommigen in combinatie met fysieke zorg aan huis. Andere cliënten krijgen alleen beeldzorg”, aldus Ellen. “Daarbij leveren we zorg op maat, met alle tijd en rust voor de cliënt. Want we hebben nu geen reistijd meer.”
Altijd op tijd
Een ander voordeel is dat cliënten meer eigen regie ervaren. Lenie: “Cliënten weten nu precies wanneer ze ons spreken. Ze hoeven niet te wachten op collega’s die onderweg zijn.” Ellen: “Dat is onder meer fijn voor mensen die op een vast tijdstip insuline nodig hebben. Wij kunnen hen daarbij via beeld begeleiden.” Ook naasten zijn blij met beeldzorg. “Via een familieportaal kunnen zij beeldbellen, afspraken in de agenda zetten en foto’s of berichtjes sturen. Dat zorgt voor een andere manier van contact,” vertelt Lenie. “Er is ook een wekelijkse bingo waaraan cliënten kunnen meedoen. Laatst zei een meneer: ‘Vrijdag ga ik meedoen!’ Leuk toch?” Ook voor Lenie zelf is beeldzorg een uitkomst. “Door fysieke problemen ga ik het werk in de wijk – bij mensen thuis – niet volhouden tot mijn pensioen. Dankzij het beeldzorgteam kan ik toch blijven doen wat ik het liefst doe: mensen zorg bieden.”