“Adem rustig in… en nu weer uit”, zegt Esther, verpleegkundige bij De Molenburg. Intussen houdt kwaliteitsverpleegkundige Lisanne de Tytocare tegen de rug van een bewoonster (zie foto). “Met dit apparaatje maken we nu een opname van uw longen”, legt Esther uit. “Dan kan de arts later ook meeluisteren.”
“De Tytocare is een klein en handig hulpmiddel voor een diagnose op afstand”, vertelt Lisanne even later. “We kunnen hiermee op elk moment van de dag hart, longen, keel, oren, huid, buik, hartslag en lichaamstemperatuur onderzoeken. De resultaten versturen we via een app naar de arts, wanneer die niet aanwezig is op de locatie. De arts kan zelfs live meekijken met het medisch onderzoek.” Op basis van de metingen kan de arts al sneller een eerste diagnose op afstand doen. “Bijvoorbeeld om te beoordelen of iemand een longontsteking heeft.” Ook kan de arts op afstand aanvullend onderzoek doen of aanvragen.
“We zitten nu nog in de pilotfase”, aldus Lisanne. “De arts komt daarom nog langs om te dubbelchecken en zelf het onderzoek uit te voeren.” Maar als het eenmaal goed werkt? “Dan kan een eventuele behandeling sneller gestart worden. We kunnen dus eerder de juiste zorg aan een bewoner bieden. Ook levert het tijdwinst op.” Vooral in de avonden, nachten en weekenden, wanneer er geen artsen direct op de locaties aanwezig zijn. “De arts hoeft niet naar De Molenburg te rijden en de behandeltijd wordt verkort.”
Een mooi voorbeeld? “Stel: een bewoner trekt zich terug en lijkt slechter te horen. Als verpleegkundige kan ik dan met de Tytocare de oren controleren”, zegt Esther. “Soms blijkt dat iemand veel oorsmeer heeft. In overleg met de praktijkverpleegkundige, die ook op afstand kan meekijken, starten we dan met oordruppelen om daarna uit te spuiten. Zo helpen we deze bewoner beter te horen, wat de kwaliteit van leven verbetert. Dat is uiteindelijk het doel.” “En voor ons zorgt de Tytocare voor meer werkplezier”, vult Lisanne aan. “Het is uitdagend dat we zelf meer kunnen op medisch vlak.” Esther: “Het vergroot onze rol als verpleegkundige én onze kennis. Nu we de Tytocare hebben, maken we soms proefopnames bij meerdere bewoners en bij elkaar. Zo leren we om het verschil te horen tussen gezonde longen en bijvoorbeeld longen met COPD. Onlangs maakten we een opname bij een bewoner, waarbij wij dachten aan een longontsteking. De arts bevestigde dat de ontsteking duidelijk hoorbaar was. Voor ons een waardevol leermoment.” “Ik vind de Tytocare oprecht een handig hulpmiddel”, besluit Lisanne. “En het is leuk dat er bij deze pilot vaak wordt gevraagd: ‘Wat zijn jullie ervaringen?’ Door onze feedback is er al veel verbeterd in het gebruiksgemak. Zo hebben we als locatie een grote rol in de ontwikkeling van de Tytocare. Ik denk dat dit de toekomst is. Mooi om daaraan bij te dragen!”